pincekulcs

Balaton-Bor-Boldogság

A bornak lelke van

2016. szeptember 08. 09:29 - Pincekulcs

Varga Andrással beszélgettünk- borászportrék

A Balatonfüredi Borheteken beszélgettünk Varga Andrással a zánkai Lídia Borház tulajdonosával- igazából csak egy időpontot szerettem volna egyeztetni vele az interjúval kapcsolatban, számos vendég kóstolt épp nála, nagy volt a pörgés, röpködtek a poénok is. Meglepetésemre, kettő percet kért, asztalt keresett, én meg már indíthattam is a felvételt…

András hihetetlen beszélőkével rendelkezik, remek humorral. Élmény vele kóstolni. Boraira jellemző a frissesség, üdeség. Pozíciójuk szerint nyári, könnyed, tipikusan balatoni borok. Boraihoz korábban már volt szerencsém, vele most találkoztam először, így most ő volt a fókuszban, a borokat pedig egy következő alkalommal kóstoljuk végig.

  • Mesélj magadról, honnan jött ez a borászos történet?
  • Még a dédnagymamám rakta le a borászat alapjait, ők már foglalkoztak szőlővel, édesapámék  pedig ’92-’93-ban kezdtek el egyéni vállalkozóként dolgozni a pincészetben, ’96-ban volt az első palackos borunk, azóta a borfeszteken is folyamatosan részt veszünk- ahol most is ülünk éppen. Mint gyerek a nyarakat mindig itt töltöttem, de leginkább a pultban. Kezdetben kötelezés képpen a szőlőben, mely minden gyerek „álma”, most már azt mondanám, hogy jó mozgás is, lehet barnulni, persze kényszernek éreztem akkor. Az első diplomám az testnevelő tanár, a második az vendéglátás-szálloda. A borászatos történet elkezdése előtt még elmentem fallabda edzőnek és edzősködtem 2002-től 2007-ig, mert mindig a sport volt a szenvedélyem, a bor volt a második. Majd ezek után felmentem Pestre, borkereskedésekben dolgoztam, illetve esténként különböző éttermekben mutattam be különböző borászatok borait. Megkóstoltam a borokat, kitaláltam, hogy mit kell róla mondani, kicsit utána olvastam az interneten, saját magam nyelvére fordítva adtam elő, mert ezt szeretem a legjobban: a bort eladni, a pultban lenni, a bort kóstoltatni. Ekkor döntöttem úgy, hogy ha én valaha családot szeretnék alapítani, a fallabdára nem építhetek, mert egy bokasérülés, vagy „elment a vendég síelni” történetre nem lehet építeni. Hazajöttem a vállalkozáshoz. Ennek már négy éve. Nem volt könnyű a 2012-es év, az apa-fiú kapcsolat az sosem zökkenőmentes, de technológiát váltottunk, hűtjük a tartályokat, hűtve-ülepítve készítjük a borokat. Vannak élesztős boraink, de spontán erjedéssel is készülnek borok. Az utóbbi években új telepítésbe fogtunk: irsai, cserszegi, furmint, rózsakő, ezek az új tételek, és ha nem fagyott le nagyon, akkor ezekből 1-2 év múlva bor lesz.
  • Hány hektáron dolgoztok jelenleg?
  • 16 hektáron- családi vállalkozásnak ez nem kicsi. Két család üzemelteti a vállalkozást: édesapám és édesapám testvére, és egy-egy fiúgyermek vállalta, hogy belép a családi gazdaságba. Édesapám testvéréhez tartozik a szőlészet, így a metszés, a zöldtisztítás, egészen a szüretig. Tőle megvásárolom a szőlőt, édesapámmal pedig bort készítünk. Egyre inkább én, ’12 óta ő egyre kevésbé folyik bele, igaz neki van 30 év tapasztalata, nekem ennél jóval kevesebb, de lelkes vagyok, kísérletező típus. A nevek, a címke mind azt tükrözik, hogy én éppen hogy gondolom. Mindig vannak új próbálkozások. Ebben az évben ez a siller. Mindig is szerettem volna, és ebben az évben megadatott a jó termés miatt. Molett névre kereszteltem el. A nevek miatt kapok támadásokat, de csak meg kell hallgatni, hogy miért az ami.
  • És miért lett Molett a Molett?
  • A Molett azért lett Molett, mert egy nagyon szép rozét szerettem volna készíteni, de utolsó pillanatban úgy döntettem, hogy a technológiát tekintve siller lesz. Egy nagyon szép érett tétel volt, 20,5-es mustfokkal szüreteltük. Rosé Strong néven nem adhattam, mert rozéként úgy éreztem nem lehet forgalomba hozni. Technológiát tekintve meg sillerként készült, így ezért lett Molett.

Másik új tételünk a Kedves Csúnya Lány. Ezt sem egy lány ihlette, egy jó barátommal mikor megkóstoltuk, megkérdezte, hogy mi jut eszembe róla, és akkor ez volt az első: egy kedves, csúnya lány. Mind az illata, mind harmóniája, mind a lecsengése olyan, hogy beveszed fantasztikus, közben eszedbe jut, hogy miért is kóstoltad ezt meg? Ez a közepe körül van, a végén pedig egy abszolút diszharmonikus, mégis egy kellemes íz élményt ad. Ezért lett Kedves Csúnya Lány. Ez egy csoda.

  • Van BalatonBorod.
  • Igen, bekerültünk a 21 pincészet közé, erre nagyon büszke vagyok. Azóta is nagy sikere van. Azt bánom egyedül, hogy kevés bort töltöttem belőle. Ezen kívül büszke vagyok még a kisfiam borára, Benedekre, aki 2 és fél éves. Tavaly is kísérleteztem már, de nem voltam megelégedve vele, ebben az évben viszont olyan volt. Ő egy olaszrizling, Balatonfüredi-Csopaki borvidékről, ő itt főfajta, és mindig szerettem volna egy jó olaszrizlinget.
  • Szerinted milyen a jó olaszrizling?
  • Ebben az évben három tételt készítettem, mindegyikre azt mondta, hogy jó olaszrizling, de a Benedekre mondom azt, hogy olaszrizling szerintem. Ő egy könnyed, nyári, gyümölcsös, ropogós savakkal, 4g maradék cukorral rendelkező tétel. Egyszerre piacos, egyszerre csajos, egyszerre nyári- ez szerintem az igazi olaszrizling. Mindamellett van egy Agyaglik nevű tétel, ez mindig egy érettebb tétel. Az Úttörőváros fölötti agyagos területről érkezik. 21,5 mustfokkal szüreteltük. Egy jóval tartalmasabb, komolyabb tétel. Bátran töltöttem le a 3000 palackot belőle, mert ha két év múlva fogy el, akkor is szép lesz, hosszan eltartható tétel. A BalatonBor ennek házasítása. A Benedek 90% és 10% az Agyaglik, amit csak azért tettem hozzá a BalatonBorhoz, mert magasabb savtartalommal rendelkezik, így tovább kitart. Ha egy év múlva kóstoljuk, akkor is ugyanaz a ropogós, üde bor lesz, amit szeretünk.
  • Akkor alapvetően Te egy kísérletező borász vagy, aki szereti a könnyű, ropogós, jó savakkal rendelkező tételeket.
  • A piacnak készítek bort. Úgy érzem, hogy a piac és az én ízlésem nagyon közel áll. A neveket elfogadják, néha magyarázni kell, de azért adok neveket a boroknak, mert érezzék, hogy ezt én készítettem és nem csak simán elkészült, hanem van története, lelke. Ezért van a családban Marcella nevezetű rozé, az ikertestvéremről elnevezve, akkor ott az András. Nem nagy az egóm, de van saját cuvéem is: juhfark némi szürkebaráttal. Emellett nyitunk a gasztro, az egészség felé. Van szőlőmagörleményünk, szőlőmagolajunk és szőlőlevünk. Új design, új címke, megújulás. Ezek vagyunk mi.
  • Hány tételt kóstolhatunk idén tőletek?
  • Itt most, amit bártan adok az tíz.
  • És melyik a szíved csücske?
  • A Molett. A sorrend: Molett, Benedek, Piknik- őt nagyon szeretem, Agyaglik, András.
  • Van olyan fajta, amivel még nem mertél foglalkozni, de nagyon szeretnéd kipróbálni?
  • Ki kellene próbálnom, bele kellene nyúlnom, komolyan kellene vennem, ezt úgy hívják, hogy vörös. De még nem visz rá a lélek. Nem az én világom. Viszont már Magyarországon is elérhető egy új technológia, ami egy különleges tartályt jelent, mely úgy lélegzik, mint egy fahordó. Utána kell olvasnom, de nagyon felkeltette az érdeklődésem.
  • És lesz ilyen?
  • Lehet, meglátjuk. Ez a játék, abban komolyan lehet érlelni.
  • Mit tennél bele?
  • Vagy egy jó szürkebarátot készítenék. ’12-ben volt egy csoda, a borkiválóságok közé be is került Bori bora néven. Azóta mindig volt Bori bora, és mindig arra kapacitált a családom, hogy palackozzam le, de amíg nem érünk el egy olyan szintet, addig nem lesz. András is 2008-ban volt, meg most 2015-ben. Bori bora ugyanígy van, nincs letöltve.
  • Maximalista vagy.
  • Ha a feleségemet kérdeznéd, akkor minden vagyok csak maximalista nem. Abban viszont, hogy ha elértem egy jó eredményt, akkor annál alább nem megyek. Engem lehet kritizálni, mert egy testnevelő tanárhoz képest nem rossz, amit csinálok borban. Nem vagyok maximalista, sajnos, bárcsak az lennék.

 

Ha megjött a kedvetek egy jó kis kóstolóhoz, akkor Andrást és a Lídia Borházat itt elérhetitek. :)

 

Andi

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://pincekulcs.blog.hu/api/trackback/id/tr7811687783

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása